Natten från HELL

Skrutt har ont i magen och har svårt att få ut det :( Han TOKSKREK mellan kl 01.00 och till strax innan 5!!! Jag fick panik och visste inte hur jag skulle hantera situationen. Filip var som en knallblå ostbåge och jag har aldrig hört honom skrika så mycket. Mammas lilla plutt ♥ Fy vad det gör ont i mammas hjärta när du mår dåligt!

Idag är vi inte piggelin då vi knappt fick en blund vare sig jag eller R, så planen för dagen är fötterna högt och slappedag! Och massa magmassage och mys ♥

Vi kör med 1-2 ml laktulos och katrinplommonpure 2 ggr om dagen. Någon som har något annat tips?

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du pratat med BVC? Han kanske får för lite dos av laktulosen

2011-02-16 @ 18:09:45
Postat av: Sandra

Hej! Första gången jag är här :-) Vi har en son på snart 8 månader som av och till har problem med hård mage. Det som fungerat bra för honom är:



- Hemmagjord katrinplommonpuré. Det är mycket effektivare än den köpta!



- Att se till att han får ordentligt med vätska. Om han druckit dåligt en dag blir han hård i magen.



- Vi tillsätter extra olja i maten som smörjer.



- Drar ner på stoppande mat som gröt och banan tills dess att magen kommit igång igen.



Vi har aldrig behövt använda laktulos, och då har han varit rejält hård i magen vid vissa tillfällen. Hoppas ni får en bättre natt denna natt och att lillens mage blir bättre!

2011-02-16 @ 19:19:38
URL: http://hemmahosalbin.blogspot.com
Postat av: Nea

usch vad hemskt! :( vet hur det är :(

leon har vart trög i magen sen vi började med mat (då 5 mån, nu 8 mån) idag är första gången han har fått igång på bajjandet. vi har fått magmassera och använda febertermometer och pressat för att hjälpa till att få ut som hårda korvarna han haft.

jag pratade med bvc förra veckan om detta. apoteket sa 2ml laktolos och det köre vi med fram till förra veckan, bvc sa "ÖKA!" först till 5ml i några dagar och se, öka sen 7,5ml i några dagar och se och om det inte hjälper ta 10ml. laktolos är inte farligt men man ska öka i små steg (5 - 7,5 - 10 osv) för man blir gasig av laktolosen och plutten har pruttat "vuxenpruttar" så både han och vi hoppar till (skämt åsido) det har vart superjobbigt.



Mina tips;

öka laktolosen i följande steg som jag nämnde (och prata med din bvc, men det var exakt så min bvc sa till mig "BARA 2ml!?!?!?!" sa hon.....)



få honom att dricka mer vatten (leon är superdålig och vägrar suga ur flaska så jag trycker på flaskan så sprutar det ut och det går bra, knäppa unge)



mer katrinplommonpure (leon får 3-4 msk hemmagjord i både frukostgröten och kvällsgröten)



päronpure är lösande (leon får nästan bara fruktpure av bla päron)



inge majs, banan, blåbär (då detta har stoppande verkan för de flesta)



byt till fullkornsgröt (bvc sa direkt - fullkorn sätter fart på magen)



hmm.. .det var nog mina tips, säger till om jag kommer på något jag glömt. vet ju hur himla jobbigt det är :(

KRAM¤

2011-02-16 @ 21:05:48
URL: http://familjen-sol.blogspot.com
Postat av: MAria Kingsley

Babymassage. MAssage av magen. Vet inte om du gått på det. Sol/måne, vattenhjulet och böjja benen mot magen...

WIndi

ang neas tips om fullkorn; om han äter fullkorn. Ge mycket vatten. Annars kan det ha motsatt effekt.

2011-02-16 @ 21:13:43
URL: http://[email protected]
Postat av: Nea

mer olja i maten! :)

2011-02-16 @ 21:30:10
URL: http://familjen-sol.blogspot.com
Postat av: Sofia

Tack! Vad alla är gulliga som vill hjälpa Filip ♥ Har pratat med bvc och vi skulle åka dosen laktulos en gång som igår då och sen undvika de sakerna ni skrev ;) blåbär och majs och morot och banan.

Vad är det för katrinplommon ni köper till att göra egen pure? det blir jätte dyrt med köpt och det går åt en hel del...

Är det rapsolja ni använder i maten? vi använder flytande smör, är det dumt?

2011-02-17 @ 09:00:42
URL: http://vartlivsaventyr.blogg.se/
Postat av: Ann

Har samma problem med min Frank som är tio månader nu. Han blev hård när han började äta riktig mat. Vi får ge 7,5 ml laktulos både morgon och kväll enligt bvc men det är ändå rätt hårt. Har vid kris fått ge resulax som är anpassat till barn och som är som ett litet lavemang. Det ger effekt på ca 5 minuter, då kommer det ut massor!!



Jag vet inte om han dricker tillräckligt, hur mycket bör ett barn dricka? Han dricker välling och ersättning ca 650 ml totalt och sen kanske bara 80 ml vatten, vet inte vad som är normalt. Någon som vet?



Har också gjort egen katrinplommonpuré och aprikospuré för jag har hört att effekten är bättre. Båda går att köpa torkad, ekologisk. Man lägger ca 200 g i 5 dl vatten över natten och sen kokar i samma vatten i 5 minuter och mixar... jätteenkelt! Lycka till!

2011-02-17 @ 21:07:00
URL: http://lillafoten.blogspot.com
Postat av: Nea

jag köper torkade katrinplommon i påse från willys, kostar 11 kr. billigt och bra! sen jag jag som Ann skrivit.



jag har flytande smör när jag gör puréerna och sedan häller jag på en skvätt raps eller solrosolja vid matning :)

2011-02-17 @ 21:24:38
URL: http://familjen-sol.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0