Graviditetslista ♥

När fick du reda på att du var gravid? 22 december 2009
Blev det en chock? Nej, det var ett välplanerat barn. Men känslan när man fick plus var chokartad =)
Hur gammal var du? 25
Hade du mycket halsbränna? Nej, inte såpass att det besvärade mig.
Spydde du mycket? Ja dom första veckorna, minsta lilla doft så åkte allt upp. När karln lagade mat så gick jag ut och tom när han åt mådde jag illa.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Jag klarade inte av att äta varm mat överhuvudtaget i början, allt skulle vara iskallt. Kalla äpplen och mineralvatten var nog favoriterna.
Hade du mycket foglossning? Ja, det började väldigt tidigt och höll i sig. Jag hade stödbälte och fick inte köra bil och heller inte rulla runt i sänghalmen ;)
Hade du sammandragningar? Ja, mot slutet av min korta gravidtet.
Ditt sf mått som störst? Minns jag tyvärr inte.
Har du fått bristningar? Ja, på vardera sida om magen och åderbråck på ena låret.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? I början trodde vi att det var en flicka men fick tidigt veta att det var en pojke ♥
Hade du mycket vätska i kroppen? Ja, herrejisses säger jag bara. Vaderna var större än mina lår mot slutet och fötterna dallrade som gele. En del av mina vänner trodde inte det var sant ;) Gick från strl 38 i skor till 42 och har nu en stadig 39 :(
Hur mycket gick du upp i vikt? !!! Strax över 35 kg!!! Men vill tillägga att 15 kg försvann den första månaden. Jag har nu ca 10 stadiga kilon kvar till inskrivningsvikten och mer därtill;)
Hur ser du på graviditeten idag? Jag ser tillbaka på den med en liten tår i ögat. Hade jag vetat att det skulle sluta så allvarligt så hade jag legat och vilat ännu mer än jag gjorde. Det var en fantastisk upplevelse och jag hoppas innerligt att jag får uppleva det igen!  
Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Jag ville helst försöka föda utan medicinsk smärtlindring och förlita mig på andningen, min vetekudde och naturen ;) Hade inte så mycket tankar om själva förlossningen utan hade inställningen; att det blir som det blir. Ut kommer han komma hur som haver ;)
Gick du över tiden? Nej
Födde du för tidigt? Ja, 10 veckor.
När började din förlossning? Strax innan kl 13 den 22 juni 2010 
Hur lång tid tog det?
Cirka 20 minuter, då han kom ut med urakutkejsarsnitt kl 13.13 ♥
Hur mycket var du öppen när ni kom in? Öppnade mig aldrig
Vad tyckte du var jobbigast? Ovissheten om vår lilla kille skulle klara sig eller inte.
Var du rädd för något? Ja, för att dö under snittet då jag hade värsta sortens havandeskapsförgiftning och även blödarsjukan. Och såklart även här ovissheten om vår lille pojkes framtid.
Grät du? Ja konstant!
Skrek du? Ja, när dom rullade mig till operationen.
Tog du något smärtstillande? Blev nedsövd.
Blev du sydd? Japp ;)
Dragen med sugklocka? Nej
Hur många var inne i förlossningsrummet/operationssalen? Massa grönklädda människor och Roger strax innan Filip skulle tas ut. Han fick tyvärr inte vara kvar därinne då jag inte fick vara vaken under operationen.
Hade du någon nära med dig? Roger
Hur stor var bebisen? 1190 gram och 38 cm lång ♥
Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick den heta? Filip
Hur ser du på förlossningen idag? Jag är mest förbannad och ryser fortfarande när jag tänker på den dagen. Kommer ta tid att bearbeta det vi fick gå igenom men jag är inte rädd för att göra om det. Nu vet vi ju hur otroligt duktig sjukvård det finns. Jag är oerhört tacksam gentemot neonatalavdelningen i Örebro, dom räddade vår Filip ♥
Var allting värt det? JA =) 

Gör denna lista du med vettja ;)


Kommentarer
Postat av: Nea

ryser i kroppen och blir lite tårögd när du skriver om förlossningen och tänker på din förlossningsberättelse..

hemskt, men något underbart fick ni ju :)

2011-02-21 @ 20:53:32
URL: http://familjen-sol.blogspot.com
Postat av: Ingela

Å, jag känner igen mig precis! Men jag kan fortfarande få den där klumpen i magen när jag tänker tillbaka på snittet. (vår son kom också med urakut snitt) Tror aldrig man kommer komma över det helt men förhoppningsvis se mer och mer positivt på det då det faktsit resulterade i det bästa man har!

2011-02-22 @ 16:53:53
URL: http://www.anglaliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0