Varje ny vecka:D

Denna tänkte jag visa för er när vi går in i varje ny vecka:) Nu vecka 7! ♥

Uträkning utgår från dagens datum: Tis 5 jan 2010.
Din graviditet startade Tis 24 nov 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tis 8 dec 2009 (ägglossningen).
 
Du är på dag 43 av 280. (15,4%).
Du är i vecka 7.
Du har gått 6 fulla veckor och 0 fulla dagar (v6+0).
Du är i 1:a kalendermånaden.
Du är i 2:a graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Mån 30 aug 2010
Du har 237 dagar kvar till beräknad förlossning.

Tänkte även dela med mig av vad som varje vecka händer med bejbis och med mig!:) 


Vecka 7

Kroppen:
Man kan känna sig illamående på grund av hormonerna och ha lite molande värk
i underlivet, vilket är helt normalt. Sömnen kan rubbas, ofta beroende på att man måste man gå upp för att kissa. Magen kan kännas uppblåst på grund av att tarmarna arbetar långsammare. Vissa har redan ökat i vikt, men har du problem med illamående och kräkningar är det inte ovanligt att du istället har minskat i vikt. Det kan hjälpa att äta något litet innan du kliver upp ur sängen och att äta många små måltider.

Embryot: Embryot är nu en centimeter långt. Handled och fingrar skapas och händer och fötter kan urskiljas som små paddlar. Ansiktet börjar ta form och ögonen kan ses som små fördjupningar. Inne i huvudet finns det något som liknar blåsor, det ska senare bli hjärnan. Här kan man med ultraljud se embryots hjärtaktivitet.

Tips mot illamående
Ät lite men ofta
Ät gärna något litet innan du kliver ur sängen
Drick vatten
Stressa inte
Ingefära och papaya kan minska ditt illamående
Undvik stekt mat, fet mat, kryddig mat och kaffe
Det finns mediciner vid kraftigt illamående
Källa: Growingpeople.se

Medlemstips:
För ”SunnyBunny” hjälpte åksjuketabletter, gurka och salta kex. För ”Lillanonna” funkade vatten med citron i och att se till att inte bli hungrig! ”Lillanonna” menar att man får hitta sin grej och funkar inte det så finns tabletter mot illamående på apoteket. ”Ett hett tips är att ha med en eller tre plastpåsar i väskan...det är inte kul att smyg-spy i en buske, på stranden eller bakom ett garage.”


PEPPAR PEPPAR!!! Jag mår hittentills inte illa, men är däremot väldigt trött. Och så säger jag bara; Dolly Parton släng dig i väggen! hihi . Måste för mig är att inhandla ett par bekväma sporttoppar med denna nya hylla;) Konstant molvärk är även något jag tyvärr har, undrar ibland om det verkligen ska göra såhär ont? Tröstar mig själv med att det nog ska vara just så, vad vet jag:P Humöret är det upp och ned med, och jag kan fälla en tår
för minsta lilla. Igår kväll sa jag till Roger att jag känner att jag bara vill gråta, det räckte med att jag sa den meningen så börja dom rulla,haha. Tokig man är!

KRAMAR ♥  


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0