Julstök och tips tack!

Varje år så firar vi julafton med Rogers familj och varje år har vi även knytis. Supersmidigt och mysigt! Ingen behöve stressa ihjäl sig förutom den stackars familjen som ska ha hela hopen hemma hos sig. Så dom varvar och kör vart 3e år, smarta som dom är;) Nu har vi även bestämt att all familjer ska baka alternativt köpa något julgodis och jag vill såklart baka! Förra året gjorde jag dessa:



Leilas Rocky Road

Vad ska jag göra i år? Har ni några riktigt smarriga tips? Och nej man bantar inte under juletider så ös på med riktiga kaloribomber;)

Kommentarer
Postat av: Bina

tyckte du sa att du skulle baka dom i år också! Jag har ett recept på en jättegod kaka om du vill ha, har bild på den på min facebook.

2010-12-17 @ 19:40:18
Postat av: Tessa.

Hmm, jag har ett recept på saffranstryfflar som jag tänkte testa i år. Kan ro över receptet till dig också! ♥

2010-12-17 @ 19:45:23
URL: http://avaritia.blogg.se/
Postat av: Maria Kingsley

knäck?

2010-12-19 @ 07:57:24
URL: http://mariakingsley.wordpress.com
Postat av: Tessa.

Här kommer lite förslag!



Saffranstryfflar 20 st



200 g vit choklad

3/4 dl vispgrädde

1/2 kuvert saffran

1 msk honung

25 g smör

1/2 tsk cognac



florsocker



Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp grädde, saffran, honung och smör. Häll gräddblandningen över chokladen. Låt stå i någon minut, Tillsätt cognac och vispa till en slät smet. Låt krämen stelna i kylen. Doppa en klick av tryffeln i florsocker så den inte fastnar i händerna och rulla till en slät kula. Det går även bra att nypa ihop tryffeln till en ojämn form för en mer hemgjord touch. Rulla kulorna i florsocker och lägg dem på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Ställ tryfflarna i kylskåpet.



Änglakola



ca 40 kolor



2 dl vispgrädde

1/2 dl ljus sirap

1/2 dl strösocker

50 gram smör

1 tsk vaniljsocker



Olja en avlång bakform. Blanda alla ingredienser förutom vaniljsocker i en kastrull. Koka upp och låt sedan sjuda över medelstark värme till 125 grader. Ta av från värmen och tillsätt vaniljsocker. Häll upp kolasmeten i formen och låt stelna. Klipp eller skär sedan kolan i små munsbitar.



Vit choklad med nötter kokor och frukt



ca 30 bitar



400 gram vit choklad

2 dl rostade cashewnötter

2 dl kokosflingor

2 dl hackad torkad ananas eller mango

2 dl rostade solroskärnor



Smält chokladen i en skål över sjudande vattenbad. Rör ihop med övriga ingredienser och bred snabbt ut smeten på en oljad bakplåt Låt stelna och bryt sedan i bitar.



Alla recept har jag tagit från bakboken "Vinterns söta".

2010-12-19 @ 18:43:37
URL: http://avaritia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0