Bakat

Nu har jag bakat Rocky Road med bounty i och efter det blev det änglakolor ♥ Det sista jag har kvar nu är att rulla mariannetryfflarna men smeten vägrar stelna!! Dessa ska sedan doppas i vit choklad, mums! Riktigt kul är det att baka men tur att det inte händer så ofta. Varför åker så mycket in i kakgluggen och varför ska man smaka på allt mer än en gång? *Lalalala*

Ja idag var jag ju som sagt med i Nerikes Allehanda:) Jätte fint blev det och bra reklam för den kommande verksamheten. Den tackar vi för!





Hallå där

Sofia Andersson

 … örebroare, som i somras blev mamma till en för tidigt född son.

 Det sägs att du är på gång att starta en föräldraförening här i Örebro?

– Ja det stämmer, ett ”öppnis” för föräldrar och deras prematura barn. Vi som drar i trådarna för denna idé just nu är jag, en väninna jag träffat via neonatal samt en pedagog på familjecentralen.

 

Varför tar du det här initiativet?

– Livet tog i somras en vändning som överhuvudtaget inte gick att föreställa sig. Resan man gått igenom, och fortfarande går igenom, vad gäller livet med prematurt barn är ofta tuff – och många har behovet att få lätta sitt hjärta. Kan vara skönt med vetskapen att man inte är ensam. Visst, våra barn är som alla andra men ändå inte.

 

Jag såg att du var med och lyssnade på Tina Wimans när hon gästade Örebro. Var det då du fick idén?

– Ja precis! Jag blev helt tagen av Tinas föreläsning, tiden vreds tillbaka och jag såg mig själv sitta där framför min son liggandes i kuvösen. Hela sjukhusresan repeterades i mitt huvud och jag kunde inte hålla tårarna tillbaka. Efter föreläsningen fick vi prata fritt, och det var då ämnet kom upp. Om hur man vissa gånger kan känna sig utanför i jämförelse med dem som har barn födda i fullgången tid.

 

När tror du att föreningen kan vara i gång?

– Det finns en förening som är vilande, och det är den vi ska dra igång på nytt. Verksamheten kommer att vara igång efter jul, men exakta datum vet vi inte än. Före jul ska det arrangeras en intresseträff för att se vad det finns för efterfrågan, och hur vi tillsammans kan lägga upp ett framtida arbete.


Var kommer ni att hålla till?

– Vi samarbetar just nu med familjecentralen i Varberga, och det är i deras lokaler prematurgruppen kommer att träffas.

Vad hoppas du ska komma ut av detta?

– Jag hoppas att vi blir många föräldrar och barn, som tillsammans i framtiden kommer att träffas och ha trevligt ihop.

 

Finns det nånstans redan nu dit intresserade kan vända sig?

– Ja, maila oss gärna på [email protected]

 

Slutligen. Hur mår du och din pojke i dag?

– Vi mår så fint man kan må. Vår pojke föddes i vecka 30+1 och på grund av lungomognad blev sjukhusvistelsen nästan två månader. Han är nu en livlig och glad kille som snart blir hela sex månader.

Denna bild valde jag;)



Kommentarer
Postat av: Nea

kul med artikel! :D

2010-12-22 @ 19:58:49
URL: http://familjen-sol.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0